annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

välkommen

Publicerad 2009-02-12 23:42:48 i Allmänt,

Idag anlände mor och bror till Birka, Ås. Trevligt. Vi tog en sväng in till Östersund, och lekte "Den fattiga dottern tillika studenten och modern med fast inkomst" på Willys. Nu slipper jag ta ost från matsalen på ett bra tag framöver (så kan jag koncentrera mig helhjärtat på keson och de torkade aprikoserna).
Utanför Willys sprang vi på Anna (eller okej, det uppstod egentligen aldrig någon kollision på riktigt, utan hon fick syn på mig bakifrån och ropade). Hennes förvånade min när hon fick syn på Mathias slogs enbart av skuttet hon gjorde när mamma sedan kom ut. Obetalbart! (Vi hade dessutom kunnat starta den där Smålandsfilialen som jag och Anna pratat om, hela fyra stycken från enbart Gislaved i Östersund samtidigt! Dessutom har Markus besök av sin morbror med familj, som till vardags huserar  i Smålandsstenar, så de skulle helt klart få vara med. En republik i republiken kanske?)
Efter shoppingrundan gick vi på konsert i aulan här på skolan. Min lärare spelade med ett av sina band, och hans (treåriga?) dotter fullkomligen stal showen när hon lade sig på golvet (efter att med plutande underläpp tultat upp på scenen och sagt "jag vill vara med dig pappa"), och medan de spelade snurrade runt och utförde rörelser som kunde varit hämtade ur en föreställning med modern dans. Bara en riktig torrboll kan ha hållit sig för skratt.

Igår hämtade jag hem min fiol. Gött att ha sitt "eget ljud" igen efter över veckas lånande av andras fioler. Dock drog det iväg med månadsbudgeten ganska rejält, så det blir till att tillämpa asketism och leva på allmosor nu ett tag. Tur för mig att jag tycker om gröt.

På lördag är det World Rythm Fest på Gamla Teatern. Jag har försökt hinta för mamma att hon gärna får lämna ett bidrag till inträdet, men det känns lite fånigt att tvinga välgörenhet ur folk, även om "folk" den här gången betyder mamma. Hon betalade ju trots allt lite mer än den där osten som hon var skyldig mig (iofs fick jag ju hela 1,5 kr av Mathias. "Köp nåt fint" sa han. Han är så generös, min bror, alldeles översvallande). Det kan också vara så att hon är duktig på att ignorera mina hintar, samt att jag är uppfostrad så att jag dålig på att använda "snälla snälla snälla"-taktiken. Jag kanske kan prova "men mamma, älskar inte du mig?".

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela