annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

självdisciplin

Publicerad 2010-12-20 21:04:30 i Allmänt,

Min hyresvärd har en avundsvärd ämnesomsättning. Hon verkar kunna äta hur mycket choklad och/eller andra onyttgiheter som helst utan att gå upp ett gram. Det kan inte jag, och därför var det idag dags att dra på joggingskorna igen efter ett uppehåll på 6-7 veckor.
Den första två minuterna gick helt okej, sedan verkade min kropp och min (föredetta?) kondition inse vad jag höll på med, och bestämde sig för att protestera. Men, skam den som ger sig, så 25 minuter senare kom jag hem och konstaterade att det onekligen var ett tag sedan jag sist luftade joggingkläderna, och att jag verkligen borde göra det oftare. Allt det där med välmående och rastlöshet har jag dragit innan (och några veckor höll jag faktiskt igång, men sedan drogs jag med ett rejält halsont i tre veckor. Sedan föll jag visst i bekvämlighetsträsket...), så vi låter det vara för den här gången.

Det är inte bara på motionsfronten som min självdisciplin varit bristande de senaste veckorna. Mitt rum ser ut som hej kom och hjälp mig (som min ömma moder skulle ha sagt: jag vet inte om jag ska skratta eller gråta), städ- och röjningsbehovet är STORT. Jag undviker att kika under sängen, för att inte riskera att bli uppäten av någon nyligen uppkommen livsart... (men om ni inte hör något av mig på länge vet ni ju var ni kan börja leta).

Angående självdisciplinen vad gäller pluggandet så gick det precis som jag hade förutspått. På onsdagskvällen bestämde jag mig för att baske mig inte göra litteraturprovet. På torsdagsmorgonen pratade jag med Teresa (skolans rektor, tillika min spanska mamma), och vi enades om att jag skulle försöka, men om jag fick ett dåligt betyg/inte klarade provet så skulle jag få ett diplom som åhörare istället för ett underkänt betyg. Ironiskt nog så klarade jag "literatura hispanoamericana" bättre än provet i spansk litteratur... Nåja, jag klarade mig i alla fall i båda. Som vanligt... Tänk så mycket hispighet jag skulle ha kunnat bespara mig genom åren om jag bara lärt mig lite om mig själv och min hjärna...

Nu ska jag ut och vara mentalt stöd för mina "compañeros" som ska spela beer pong. Vad gäller öldrickande behöves ingen självdisciplin alls. Det lockar liksom inte på samma sätt...

Kommentarer

Postat av: emelie

Publicerad 2010-12-21 09:23:51

Åh vad härligt att höra! Jag har aldrig sett riktiga churros så det var lite svårt att veta om det blev okej eller inte, haha! Men jag ska ge det ett försök till någon gång, tror att de kan bli ännu lite bättre då (:

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela