annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

ALIBLAMCTLA? TLALMERBSUR? TRALALA? ÄSCH!

Publicerad 2010-05-18 23:36:11 i Allmänt,

Som jag ganska ofta påpekar: jag är inte inne i ett bloggflow just nu. Kanske för att det är vår, kanske för att jag har annat att tänka på. Quién sabe...

Igår satte jag mig i skuggan under ett träd ute på universitetets grönområde och pluggade. Och tittade på folk, det ska erkännas. Det är onekligen ganska kul att titta på folk, även om jag inte alltid själv uppskattar att bli tittad på. Bäst som jag tittade, så kom Joel från min grupp gående och avrböt mig i mitt pluggande/tittande.
Idag slog jag mig ned på ovan nämnda grönområde, dock en bit bort, tillsammans med Sally, för gemensamt pluggande. Folk är för trevliga alltså!
Med mig hem hade jag en massa småkryp i väskan, och en rödbränd rygg. Jag får nog akta mig för att ta "bakvägen" till tunnelbanan de närmaste dagarna, eftersom man passerar två fiskaffärer, varav den ena skyltar med "Färsk, kokt hummer"...

När jag inte bloggar sysselsätter jag mig med det här:

* ALALC Asociación Latinoamericana de Libre Comercio (1960). No funcionó en la practica.
* ALADI Asociación Latinoamericana de Integración (1980) incluye la casi totalidad de los países latinoamericanos.
* El pacto Andino (1969) tampoco funcionó en la práctica.
* MCCA Mercado Común Centroamericano (~60) ha logrado resultados positivos.
* TLC Tratado de Libre Comercio (1994). México, EE.UU y Canadá. Elimina las barreas arancelarias de la comercialización de los productos de los países membros. Efectos positivos y negativos. Ha dado trabajo a la población local, pero en condiciones muy duras. Maquilas. El problemas del maíz.
*ALCA Área de Libre comercio de las Américas. Trasladar el TLC a todos los países de Centroamérica y Sudamérica (menos Cuba). Funcionó más o menos bien, hasta la llegada de nuevos gobiernos de izquierda.
* ALBA Alternativa Boliviana para América (2004). Integrar los países de América Latina para luchar contra la pobreza y la exclusión social que genera el neoliberalismo. Ha logrado un éxito mayor del que esperaban los analistas. Incluye Venezuela, Cuba, Nicaragua Bolivia y República Dominicana.
* MERCOSUR Mercado Común del Sur (marzo 1991) para la cooperación y la integración económica regional. Agrupa a Brasil, Argentina, Paraguay, Uruguay y Venezuela. (Chile, Colombia, Ecuador y Perú aparecen como estados asociados, y México como país observador.) Constituye un área de libre residencia; sus ciudadanos tienen derecho a trabajas en cualquiera de estos países sin otro requisito que acreditar la nacionalidad y no poseer antecedentes penales.Sea el acuerdo que tenga más futuro entre todos los existentes de América Latina.

 Skoj va? Känns ungefär som det binära talsystemet, fast med L och A istället... Huvaligen. Och då har jag inte ens börjat med att försöka lära mig alla partinamn eller inriktningar ännu (ett kan jag faktiskst, la Unidad Popular i Chile på 70-talet, med Salvador Allende som ledare, vänstern. Minsann. Då är det bara resten kvar.)!
Men, imorse nämndes Mercosur på ekonominyheterna, och då visste jag vad det var. Yeah.

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2010-05-19 12:31:08

Trevligt att någon i alla fall får läsa om Sydamerika. Det är annars ett område som det läses alldelse för lite om i svenska skolor. Till och med i min historiebok som är från USA och som heter "The History of World Societies" omnämns Sydamerika ruskigt lite... det är bara Afrika som det finns ännu mindre om... Okej att jag förstår att en skolbok från grundskolan ser ut så eftersom det är rätt så vettigt att första lära ut vad som har hänt i ens egen närhet, för det är typ det barn kan greppa... men på univeristiet förväntar man sig mer! Och så menar de att de lär ut att folk är lika mycket värda i skolan...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela