annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

When in Rome pt. 2

Publicerad 2010-09-20 19:56:05 i Allmänt,

 Kära vänner, låt mig berätta ytterligare en sak om Stockholms tunnelbanesystem:
Det finns spärrar. Olika sorters spärrar. Den mest förekommande spärren är ett enkelt vändkors, men på de lite större stationerna, där man kan byta linje eller till pendeltåg, finns det lite mer avancerade spärrar med "glasdörrar" som ljudlöst glider upp åt sidorna och tillbaka. De sistnämnda har förvisso inte knivblad som slitsar till dig i tre delar, men för säkerhets skull brukar jag ändå gå lite snabbare genom dessa. "I händelse av", som vår vän Paddington säger.
 En del av Stockholms invånare har satt i system att strunta i dessa spärrar, och använder sig av så kallad "plankning" för att utnyttja kollektivtrafiken gratis. I de vanliga vändkorsspärrarna är det relativt enkelt att planka. Man måste till exempel inte göra som 50+tanten med stor kroppshydda och oviga knän, och krypa under på alla fyra. Jag säger inte att det är fel eller okreativt, bara det finns betydligt mindre obekväma och tidskrävande sätt. Återkom om mer information önskas.
 I glasdörrsspärrarna är det betydligt klurigare att planka sig in, men med lite finess går det också.
Nåja.
 Större delen av befolkningen betalar dock för sig och tar del av SL:s utbud av biljetter. Har man en remsa eller färdigköpta biljetter måste man få dessa stämplade av spärrvakten innan man kan fortsätta sin resa. De flesta fast boende i Stockholm har dock oftast en biljett som gäller längre tid (förslagsvis terminsbiljett), och behöver då inte ta omvägen genom spärrvakten, utan kan välja att antingen dra sitt kort i glipan eller lägga sitt accesskort på den blå plattan och invänta grön signal för att passera. Mycket smidigt.
 Varför berättar jag nu då om det här? Tror jag inte att ni alla har utforskat Stockholms underjordiska kollektivtrafik? Jodå. Men här, mina vänner, lägg märke till det väsentliga! Jag vill bara understryka att det handlar om en aktiv handling, att faktiskt lägga kortet på plattan för avläsning. Det räcker inte med att bara veta om att man har kortet i fickan och älga på. Då tar det stopp.
Been there, done that...

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2010-09-20 23:54:36

Jag kan inte påstå att jag är särskilt förtrogen med stockholms tunnelbanesystem. Jag skyr den som pester. Tunnelbanor = åksjuka. Jag kommer aldrig kunna bo längre än cykelavstånd från mitt jobb...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela