annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

Hälsning från Kortedala

Publicerad 2013-09-11 22:24:00 i Allmänt,

 
 
 
Jag har nu ändrat min bostadsort till Göteborg på Facebook, så då måste det väl vara på riktigt, även om jag inte skrivit mig här (mest för att slippa tv-avgiften. En gång smålänning, alltid smålänning antar jag.).
Jag bor i en etta med en annan smålänning, vi har ett kök utan eluttag, ett badrum med tre speglar och en dörr som gör att minst en av oss måste ha nycklar om vi går ut. Dock ingen sjöutsikt, även om jag ibland tror det när jag ser ut genom köksfönstret i förbifarten. Färgen blå kan vara förrädisk.
Vi har ca 15 sekunder effektiv väg till jobbet (kyrkan), 45 om man tar den längre, dvs går ut genom ytterdörren i trapphuset och sedan tar huvudentrén till kyrkan. Den kortare vägen kan vi gå i strumplästen om så behagar, och det gör det oftast. Människan är väl lat av naturen sägs det.
Vårt arbete består bland annat av att umgås med japanska tanter på tisdagens vävstuga, vara med på en högstadieskola en dag i veckan, anordna pannkakskyrkan på Kortedala torg, morgonbön, mötesledning mm. En salig blandning med andra ord, och min ömme fader undrar när vi gör något på riktigt.
Nära oss finns en skog med en motionsslinga som är näst intill omöjlig att följa (jag har inte fått till det ännu, trots att den är markerad…). Kanske tyckte älgen som sprang runt på fotbollsplanerna också det, eller så ville den bara se nåt annat än blåbärsris och tallbarr.
I huset bor även andra gamla Apg:are, som vi också kan springa till i strumplästen. Trevligt att ha till hands om man behöver låna en konservöppnare, är sugen på kvällsfika eller vill ha sällskap till IKEA.
Det tar ca 20 minuter att åka in till centrum om man tar 7:an eller 11:an. Har man otur och sätter sig på 6:an får man se lite mer av stan, bland annat ett torg som inte heter Ostkrokstorget. Är det konstigt att jag tappar bort mig ibland?
Ja, vad mer kan vara av intresse att veta? Jag har de senaste veckorna varit oförskämt glad därför att jag varit välsignad med så många underbara människor i min närhet. Skratt, fika ochgemenskap skulle kunna sammanfatta den första tiden här, och det känns i nuläget som att det här är en plats jag skulle vilja stanna längre än bara en termin på. Så, kom och hälsa på i Kortedala vetja!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela