annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

beyond allmänbildning..?

Publicerad 2011-12-21 16:05:37 i Allmänt,

 Jag försöker städa mitt rum. Det går inte fort, men det går långsamt. Ibland behöver jag uppsöka vårt förråd, där en betänklig mängd prylar härbergerar, och det är en stor anledning till att uppröjadet av rummet går så sakta. För sida vid sida med mina flytta-hemifrån attiraljer, som jag någon gång önskar ska få markera ett lite vuxnare avstamp i livet, finns delar av min barndom nerpackad i banankartonger och tidsskriftsamlare, och jag fastnar lätt och blir kvar en stund eller två.
  En sak som dagens utgrävningar fått mig att tänka på, är att jag måste ha varit bra mycket smartare när jag var liten. Alternativt fullproppad med en massa vetande som senare i livet inte tjänat någonting till. Säg, har du någonsin saknat den här informationen?

Nordamerikanskt Trädpiggsvin

Det Nordamerikanska trädpiggsvinet tillbringar en stor del av sin tid uppe i ett träd. Trädpiggsvinet har skarpa klor, hårda och kala trampdynor och bra balanssinne som gör att den kan klättra bra - även om det går påfallande långsamt. Trädpiggsvinet är väldigt förtjust i salt. Dom kan gnaga sänder handtagen på trädgårdsredskap och kanotpaddlar för att komma åt saltet från handsvetten som fastnat där.

Ett trädpiggsvins dräktighetstid är 205-217 dagar. Könsmognad är vid 18 månaders till 2 år och 6 månaders ålder. Parningstiden är oktober till december. Trädpiggsvinet får vanligast 1 unge, sällan 2. Trädpiggsvin kan bli 17 år. Trädpiggsvinet äter: Trädbark, barr, blad, fröer och frukter.

Ett trädpiggsvin kan bo högt upp över marken, hela 6 meter upp. Trädpiggsvinet är både i träden och på marken.

Trädpiggsvinet simmar bra eftersom de ihåliga taggarna ger extra flytkraft. När den känner sig hotad reser den taggarna. Taggarna har små hullingar som gör att den som råker ut för dem har svårt att få ut dem. Ett vuxet trädpiggsvin kan ha 30.000 taggar.

Ett trädpiggsvin väger 3,5-7 kilo vanligast. Men en fullvuxen hane kan väga upp mot 18 kilo - nästan 3 gånger så mycketsom genomsnittsvikten. Trädpiggsvinets längd är: 64-93 cm. Svanslängd är: 15-30 cm.

Fiskarmården är ett rovdjur som klarar av trädpiggsvinet. Trädpiggsvinet kallas för ett skadedjur eftersom det gnager av barken på träden.

Själv kallar jag trädpiggsvinet inte skadedjur utan: PÄLSMÖSSAN.

 



vs.



?

 

De slutsatser jag kan dra från det här är:
1. Om jag residerade i Nordamerika, skulle jag hålla noga uppsikt över mina trädgårdsredskap samt kanotpaddlar för att förhindra eventuell söndergnagning, alternativt konsekvent användande av handskar för att stoppa handsvetten från att tränga in i träet.

2. Skulle jag ändå, under ovan nämnda förutsättningar, stöta på ett trädpiggsvin kalasandes på något av mina trädgårdsredskapshandtag (eller kanotpaddlar, icke att förglömma), skulle jag med största sannolikhet låta den hållas. Inte låter det särskilt lockande med hullingförsedda taggar inte. Det leder dock vidare till frågan, hur kommer trädpiggsvinet själv loss från offret för en eventuell attack?

3. Det är föga troligt att jag författat något annat än sista meningen helt på egen hand. Särskilt användadet av ordet "påfallande" stärker mig i min förvissning om detta.

Slutligen, vad menas med att fiskarmården klarar av trädpiggsvinet? I slagsmål? Eller i fråga om val av levnadspartner (jag menar, det kan inte vara särskilt lätt att leva med dem)?
Jo, nog finns det allt en del informationsluckor att fylla...

                                                                        ***********

Det känns plötsligt väldigt tydligt varför det går så långsamt att städa mitt rum. Påfallande långsamt.

Kommentarer

Postat av: Lovisa

Publicerad 2011-12-25 18:56:49

Klockrent! För övrigt funderar jag på: Får den en unge (max två ungar) per år, kull eller liv? Och könsmognaden - börjar den vid 1,5-2,5 eller håller den på under nämnda period? (Detta kanske besvarar även fråga ett.)

Postat av: Maria

Publicerad 2011-12-31 21:49:17

HAHAHAHAHAHA. Det finns så mycket info som man läser och sedan aldrig kommer ihåg. Hoppas städningen går bättre nu!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela