annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

Fler gubbar jag gillar

Publicerad 2011-02-11 19:26:52 i Allmänt,

  Plaza Mayor. Jag sitter på en bänk i solskenet och skriver ett brev till mormor, och ser i ögonvrån ett par fötter som tar lite extra god tid på sig att gå förbi. Jag ser upp från pappret och möts av ett nyfiket leende.
"Hej."
"Hej."
"Vad är det du skriver?"
"Det är ett brev till min mormor hemma i Sverige."
"Ah, Schweiz".
"Nej, Sveeerige. I norr."
"Jaha, Sverige, Sverige. Ja, jag tycker att det är så roligt att stanna och prata med folk från andra länder, man lär sig så mycket. Studerar du här?"
 
  Vi pratas vid en stund, och han berättar om Plaza Mayors historia, vad medaljongerna på varje vägg representerar och att det här är stadens hjärta.
"Och genom stora porten där borta ser du kom tjuren in när man fortfarande hade tjurfäktningar på torget. Men tjurar har ni väl inte där uppe i Schweiz?"

  Innan han går klappar han mig på kinden med en rynkig hand och säger:
"Nå min flicka, nu ska jag vandra vidare, men någon annan dag ses vi och pratar mer."
Sedan tar han sin käpp och linkar iväg över torget.
Gullefarbror.

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2011-02-13 00:03:19

Du träffar de mest märkliga typerna. Det påminner visserligen mig när jag var i Vadstena med Angela och en dam kom fram till oss och sa "Gud vare med er".

Insåg att bästa saken var att bara gå med på det och sa "Och med dig". Sedan satt vi och pratade teater en stund.

Postat av: Anki

Publicerad 2011-02-13 00:31:13

vad fler för konstiga typer har jag träffat? (Av ngn anledning kommer jag att tänka på den konstiga gubben från Bottnaryd (alla vi som vill utrota Bottnaryd från kartan, eller iaf Jpg-linjen, upp med en hand!) som satte sig bredvid mig på bussen en gång. Han pratade en hel del... Och så fick jag en guldknapp som jag nog fortfarande har kvar)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela