annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

Verona (långt inlägg)

Publicerad 2011-01-30 22:29:22 i Allmänt,

Vi tåg tåget 1,5 timme bort till Verona. Där var det betydligt mycket bättre väder än dagen innan i Venedig, så jag posade lite vid en bro och kostar på mig ett leende. Det beror också på att jag hade en extra tröja på mig, dagen till ära (eller vis av erfarenhet, som min ömma moder brukar säga). 


När vi passerat Veronas stadsmurar såg vi svenska flaggan det första vi gjorde. I felt like home, och det var inte utan att jag blev lite varm i hjärtat av detta goda mottagande... :P


 Stjärnfall från arenan. Fint tyckte jag, och knäppte ett kort. Det samma verkar gälla för snubben framför.



Eftersom vi var lite sena fick vi inte gå in på själva muséet, dock fick vi lov att roa oss bäst vi kunde i trädgården tillhörande Museo Lapidario.



En tur upp i Torre dei Lamberti bjöd på höjd puls (mina joggingskor används alldeles för sällan), en nära-döden-upplevelse när klockan vi stod under helt oväntat slog, samt en utsikt som hette duga.



Verona från ovan (ber om ursäkt för nätet).


Väl nere igen stötte vi på Herr Dante. Dock stannade vi inte och konverserade nämnvärt med honom, och eftersom jag förlitar mig på händelserna i NT hoppas jag slippa undan både skärseld och inferno, så kanske skulle vi inte ha så mycket att prata om ändå. Förvisso är det alltid berikande att utbyta åsikter. Nästa gång kanske.



Vi fortsatte istället vidare till den romerska anfiteatern, och jag fick en kulturhistoria-flash back som varade i säkert 30 sekunder (Maria: Irene, I say no more...^^).


Tappert försök till att fånga skymningen över Verona, men det är i allmänhet svårt att göra solnedgången rättvisa. Ni får helt enkelt ta mig på orden när jag säger att det var vackert.



Med en näsa i bästa Rudolf med röda mulen-anda beställde vi in pizza till min magsäcks stora lättnad. Gott gott. Pizza i Italien slår helt klart den från Victoria hemma. Minuspoäng för Gislaved där.



Och stjärnfallet var lika fint på kvällen minsann.



Efter att ha eskimåpussats lite med en plastflodhäst var det dags att tänka på refrängen och åka tillbaka.


Sammanfattning: Verona, "fyra av fem toasters! Kanonkul!"

(Gå nu in på youtube och kolla på lite gamla "Morgonsoffan"-klipp. Vad det har med Verona att göra? Absolut ingenting!)

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2011-02-03 16:22:54

Haha, så hemskt att Irene har förstört kulturhistoria så mycket, ack, ack, suck, suck.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela