annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

Babbel

Publicerad 2011-03-20 16:19:15 i Allmänt,

På önskemål från Hanna, som hitills verkar vara den enda som saknat mitt ordbajsande, levererar jag här ett ytterligare ett tillsynes meningslöst inlägg. Man får ju inte vara knusslig liksom.

  Ett ord som jag saknar på svenska är en motsvarighet till engelskans "overhear". "Tjuvlyssna" känns ju inte riktigt rätt, eftersom det inte handlar om en aktiv handling. "Råka höra" föreslår Norstedts ord, och kanske är det det närmaste vi kommer ("överhöra" är en ful översättning som jag hoppas att jag aldrig kommer att använda). Lite besviken är jag dock över att vi inte har ett eget ord för det. Nåja. Ni vet antagligen alla vad jag menar.

  Ibland befinner man sig i situationer där man undrar varför Gud skapat människan så att vi inte kan stänga öronen på samma sätt som man kan blunda. Ett exempel på detta är en busstur från Östersund tillbaka till Birka, då jag oturligt nog satte mig framför en fjortis (utrustad med en fascinerande gnällig röst) som telefonterroriserade sin pojkvän. Han fick inte lägga på förrän de kommit uppför Birkabacken igen, sen skulle hon ringa när hon kom hem, en gång till lite senare, och sedan han ytterligare en gång innan han gick till sängs. Huvaligen säger jag bara. Att hon inte bara satte en sändare på honom?
  Sen finns det också stunder då man snappar upp delar av ett samtal som genast fångar ens uppmärksamhet. Detta inträffade senast i torsdags, då jag korsade Plaza Mayor och passerade förbi en man med telefonen tryckt mot ena örat och ett pekfinger i det andra, och på engelska med spansk brytning (åh, det är lika kul varje gång!) sa: "Listen, this is really important, I need to know this! Do you believe me when i tell you that your mother...". Och sedan var jag oturligt nog utom hörhåll. Eftersom det kändes ohövligt att ställa sig och stirra fortsatte jag min promenix hemåt, men nyfiken. Nog måste ni hålla med om att det lät som ett intressant samtal? Vad var det som gnavde den uppenbart bekymrade mannen på torget månne? Ett kärlekstriangeldrama, ett planerande av en hemlig födelsedagsfest,..?Minsann. Som hämtat ur en dålig såpopera á la Sunset Beach.
 
Och vad ville jag nu ha sagt med det här? Nja, det är ju just det som grejen med det hela: det finns ingen mening. Det är bara ett prov på min förmåga att leverera fullständigt onödigt svammel.
  Varsågoda :P


Öhm, va?! Nae, javeinte

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2011-03-20 17:26:10

Jag saknar också ditt ordbajseri. Men inte lika mycket som jag saknar att gå på långa promenader och prata om ingenting och sedan gå in till någon för att solen har gått ner, men vi har fortfarande så mycket att prata om att vi bara måste gå in och dricka lite te och prata mera, mera, mera.... puss.

Postat av: Hanna

Publicerad 2011-03-20 18:08:03

Haha.. Jag känner mig hedrad!

Håller med om behovet av ett passande ord för "overhear" i svenskan. Man tycker att behovet av ett sådant ord redan borde ha skapat ett, men uppenbarligen inte.

Vet förresten inte riktigt om jag gillar att du klankar ner på sunset beach, min forna favoritserie! ;)

Postat av: Lovisa

Publicerad 2011-03-20 19:33:34

Jag saknade också ditt svammel! Du har rätt angående bristen på en lämplig översättning. Vårt problem nu för tiden är ju att vi inte vågar fylla luckor i vårt språk även om vi skulle vilja, för man vågar liksom inte göra nya ord. (På sin höjd vågar vi ta ord rakt av från engelskan, eller bilda nya ord genom att böja våra svenska ord - på engelska (som avokados - fantastiskt intelligent!) - eller ta ett redan existerande ord och använda det till lite allt möjligt (som vart och erkänn).) Hur gjorde folk förr i tiden liksom? De som har hittat på tjuvlyssna, sovmorgon och gulna och alla andra fantastiska ord? Fast de dog ju i och för sig, så vi kanske inte ska följa deras exempel...

Postat av: Hanna

Publicerad 2011-03-21 19:45:43

Nu tvingas jag erkänna att jag ibland läser aftonbladet. I en artikel (som förövrigt inte är särskilt upplyftande) citeras en polis som säger:

"– Man har överhört några prata om att någon har misshandlats och sedan grävts ned på en plats i Avesta-trakterna."

Så "överhört" används åtminstone av en del - och jag tror jag gillar det, egentligen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela