annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

Varken Pink-, Chum- eller Regnbågs- ...

Publicerad 2011-08-10 23:06:51 i Allmänt,

I eftermiddags petade jag i mig den första av en lång radda tabletter inför den kommande Ecuadorvistelsen. Så här några timmar efteråt märker jag inget av preparatet som surfar runt på den rikliga mängd vätska som rekommenderas intas tillsammans med pillret, men om det ger sig till känna framöver, det återstår att se. Läkaren tyckte att jag lät onödigt skeptiskt inställd, men själv kan jag tycka att min skepsis inte är helt obefogad efter att ha läst följande på bipacksedeln:

 

Vanliga (fler än 1 av 100 patienter): yrsel, huvudvärk, sömnighet, sömnstörningar, mardrömmar, balansrubbningar, illamående, kräkningar, diarré och buksmärtor.

 

Mindre vanliga: kraftlöshet, aptitförlust, olustkänsla, trötthet, feber, frossa, svettningar, andnöd, förändrade blodvärden, lågt eller högt blodtryck, rodnad, svimningar, bröstsmärta, störd hjärtrytm, besvär från mag-tarmkanalen, hudutslag, hudrodnad, klåda, håravfall, hudsvullnad (ödem), muskelsvaghet, muskelkramper, muskelsmärtor (myalgi), ledverk, myrkrypning, darrningar, rubbning i samordningen av muskelrörelser, kramper, oro, depression, skakningar, rastlöshet, glömska, förvirring, hallucinationer, psykotiska och paranoida reaktioner, humörförändringar, panikattacker, aggresivitet, synrubbningar, nedsatt hörsel och öronsusningar.

 

Dessutom ger det inte ens ett fullvärdigt skydd om jag förstått det rätt, så ursäkta min avoghet.

 

De sällsynt förekommande biverkningarna ids jag inte ta upp, eftersom risken är mindre än en promille att drabbas, dock nämner de att de sällsynta fall av självmordstankar som rapporterats inte har kunnats sammankopplas med läkemedelsadministreringen, och det känns ju tryggt. Och för att inte enbart fokusera på det negativa: om jag försätter mig själv i en neslig situation kommer jag att i några månader framöver kunna skylla på profylaxet vid eventuell nyansskiftning i ansiktet, och vem vet, kanske kan det visa sig användbart.

Som slutkläm vill jag nämna mina funderingar på om mina medresenärer kanske skulle vara pigga på biverknings-bingo. Det, speciellt riktat till mina kära moster, kanske kan vara ytterligare ett alternativ till plate spotting?

Kommentarer

Postat av: Mostern

Publicerad 2011-08-13 20:01:36

I så fall satsar jag på myrkrypningar. Skulle ge mycket för att få sig dig utföra dylika förflyttningssätt, med tanke på att du inte har sex ben.

Postat av: Mamma/Barbro

Publicerad 2011-08-14 20:29:58

Då kan jag ju bidra med personlig erfarenhet: sömnrubbningar och en viss oro. Frågar du dessutom brodern torde ha tillägga humörförändringar och förvirring. Men, men allt är relativt och man aldrig med säkerhet veta var allt kommer ifrån!

Postat av: Lovisa

Publicerad 2011-08-17 23:55:30

Biverksbingo: muskelkramper - bingo! Jag brukar faktiskt vara duktig och läsa igenom bipacksedeln, men när man några månader senare verkligen får just muskelkramper av ett relativt ofarligt preparat fanns biverkningarna tyvärr inte kvar i närminnet... Och förlåt min tröghet, men vad betyder rubriken?

Postat av: Moster

Publicerad 2011-08-29 21:49:13

Lax, så klart. Profy-!

Postat av: Anki

Publicerad 2011-08-30 11:47:45

Moster: Yaaay! :D Naturligtvis!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela