annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

smart?

Publicerad 2008-12-09 11:29:26 i Allmänt,

Jag håller på och läser en bok av Jonathan Litell som heter "De välvilliga". Den är konstig. När man läser baksidetexten verkar den ganska intressant; det handlar om andra världskriget och förintelsen ut en SS-officiers perspektv. Det är en sån där bok man skulle vilja läsa för att känna sig lite intellektuell om inte annat. Tyvärr förhåller det sig så att jag bara känner mig dummare och dummare ju mer jag läser (har för tillfället plöjt mig genom hela 55  av 900 tätskrivna sidor). Jag kan inte hålla reda på alla militära grader och befattningar, och det kommer nya namn hela tiden som får mig att fundera på om jag missat en sida...
Den är ganska lättläst på ett sätt, men tråkig (jag har faktiskt hunnit fundera på hur författaren själv orkade skriva hela åbäket), och jag kommer inte ihåg särskilt mycket från sida till sida.
Jag har bestämt mig för att ge den 100 sidor, och hinner det inte bli bättre tills dess får jag väl helt enkelt lägga ner den och inse att jag inte är så intellektuell. Det är ju onödigt att slösa tid på en dålig bok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela