annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

Bara en dröm?

Publicerad 2009-02-25 21:18:13 i Allmänt,

Jag vet att jag har tagit upp det här med drömmar förut, men de kan verkligen vara konstiga. Hur arbetar egentligen det undermedvetna? Hur kan en del saker framställas så märkliga? Vissa saker som man drömt kan man ju faktiskt hitta en koppling till, om man tänker efter, även om de omformaterats lite i drömmen. Men vissa saker är fullständigt och komplett ologiska! Hur kommer det sig att jag plötsligt drömmer om en lågstadieklasskompis mamma? En person som jag inte haft någon kontakt med sedan jag gick på Montessori! (Nej, de två eller tre gånger vi hälsat på varandra på Konsum el. liknande räknas inte) Vad kan jag ha varit med om under de gångna dagarna som fått hennes ansikte att ploppa upp?

Ibland funderar jag på om två personer kan drömma samma sak samtidigt. När drömmen känns så där extra verklighetstrogen skulle det nästan kännas mer naturligt om man var två som "delade" dröm.

Just i natt drömde jag en sådan "stark" dröm, som förföljer en i tankarna hela dagen, som involverade en annan person. Egentligen hände inget allvarligt, men jag minns att jag i drömmen upplevde situationen som väldigt opassande och på gränsen till obehaglig. Jag vaknade direkt efteråt, och var helt genomsvettig. Att sedan träffa den här personen under dagen, och låtsas som om ingenting, trots att man upplevde det så på riktigt, känns snudd på märkligt.

Att drömma verklighetstrogna saker om andra personer kan ge mig en konstig känsla, nästan som om jag tjuvtittat på dem, spanat in i deras privatliv utan att de vet om det. Det är nästan så att jag kan känna mig lite smutsig efter sådana drömmar. Jag menar, personen i fråga har ju ingen rimlig chans att försvara sig eller stänga nån ute i drömmen. Så det är väl tur då, att det bara är just det, en dröm.

Just nu håller jag på och gör mig i ordning för en ny natt, och hoppas att jag får vara ifred...

Kommentarer

Postat av: Maria!

Publicerad 2009-02-27 01:27:21

Hm... jag förstår hur du tänker... men det sista du säger, om att man snokar i deras liv utan att de får en chans att förklara sig... påminner det dig inte om typ nyheter-tidingar? Särkilt nyheter a la skvallertidningar.

Nåja, känn dig inte smutsig anki! Det är ju, trost allt, bara en dröm :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela