annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

Den ädla konsten att skriva en bra kontaktannons

Publicerad 2009-02-01 15:38:22 i Allmänt,

Jag erkänner; ibland läser jag kontaktannonser. Inte för eget bruk (jag är inte desperat. Än?), nej, utan snarare för att det kan vara ganska intressant att se hur folk formulerar sig.

Egentligen ska man ha en hiskelig tur om nån fastnar för ens egen annons, med tanke på att de flesta är relativ lika. Dessutom börjar det vid den här tiden av året dyka upp allt fler fraser som "möt våren tillsammans". För mig känns det inte som nåt man hakar på, våren klarar man i regel ganska bra, trots att man är ensam. Skulle jag nån gång sätta in en kontaktannons i december-januari-februari skulle jag nog istället satsa på nåt i stil med "kom så överlever vi resten av vintern."

En del kontaktannonser är totalt avskräckande, rent ut sagt. "44 år söker ung nyfiken oerfaren tjej." Inte så att man kastar sig på telefonen precis. Pedofilvarning lång väg.
Ytterligare en sak som jag förundras av är att en del väljer att avsluta sin annons med "puss i ljumsken." Nej tack, jag vill inte ha nån puss i ljumsken, speciellt inte av en total främling.

Hur folk disponerar sina tecken är också intressant (i ÖP är det ett maximum på 150 tecken). Kontaktannonser kan nog vara ett av de ställen där flest särskrivningar och syftningsfel uppstår. då folk skär ner på diverse skiljetecken. "59 år fräsch, snäll, nykter, frånskild, inga sociala problem. Söker kvinna ålder bara en siffra.kram". Hallå, jag menar, ska man vara petig så är siffra i singular, alltså söker han en kvinna mellan 1 och 9 år. Ingen större framgång där alltså. "Ungdomlig sprit och rökfri man" är ett annat exemplar på ett vanligt syftningsfel. Jag är inte särskilt insatt i ämnet alkohol, så jag vet inte vad som klassas som "ungdomlig sprit". Men jag undrar om de ska dela på kvinnan de söker?
Ibland får man en känsla av att folk redan har träffat personen med stort P. "Hoppet, hör av dig, fisken 1" känns väldigt internt. Och "...söker rysk tjej boende i Umeåområdet" är antingen från en person med väldigt höga krav, eller nån som redan har spanat in sig drömtjej.

Jag hoppas i alla fall att det går bra för personen som skickat in "Jag är en thailändska som är snäll seriös och positiv", men av någon anledning hamnat under rubriken "Man söker man".
Och dagens roligaste är helt klart "...gör inget om du har barn o är intr av bilar." Tråkigast är nog "Man söker kvinna 50-70 år."

Om jag någonsin sätter in en kontaktannons, då minsann, ska jag slå på stort. Eller kanske bara göra som signaturen Leif; "Vill gärna träffa dig så hör av dig till mig."

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela