annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

vad har hänt med den jämtländska vintern?

Publicerad 2009-02-26 17:11:33 i Allmänt,

Ja, det kan man verkligen undra! Har någon kidnappat den, eller har den åkt på chartersemester? De senaste dagarna har det varit riktigt varm, och jag har till och med kunnat gå utomhus utan vantar, och mina händer har ändå fortsatt att vara just händer och inte någon slags sandpappersimitation.
Fåglarna kvittrar, det droppar från istapparna, och folk börjar prata om vår. Men. Jag är inte så lättlurad. En annan har väl varit med förr. Jag slår vad om att det om några dagar kommer att bli smällkallt igen, och att himlen vräker ur sig tjugo centimeter snö på en kväll.
Dock måste jag erkänna att jag i smyg lyssnar lite extra när jag hör ordet "vår". En svag, svag förhoppning skulle vilja slå rot, men förnuftet gör allt för att kuva den. Tanken på att våren finns någonstans under all denna snö känns så avlägsen. Det enda tecknet på att hoppet inte är helt ute är att jag såg små ludna videkissar på en sälg utanför skolan igår. Det finns alltså en chans att våren trots allt kommer hit också. Jag längtar efter att gå i tunna vårskor, plocka vitsippor, långpromenader ljusa kvällar, cykla runt och bara andas in allt som är vår.
FRITT FRAM!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela