annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

Favorit i repris

Publicerad 2010-11-02 23:56:00 i Allmänt,

Någon dag snart ska jag berätta om vad som hade kunnat vara en mycket bättre semestertripp till Portugal om jag bara haft bättre skor, och vitsen med att ställa om ALLA sina klockor när man ändå håller på, men nu är det alldeles för sent, så ikväll låter återigen Google translate stå för underhållningen (jag tycker faktiskt att det är ganska underhållande, det måste jag erkänna). Det blir inget fisksnusk den här gången, inte heller något prov på mina översättarskills, utan översättningsmaskinen får tala för sig själv.

Det här är en sonat, skriven av Garcilaso de la Vega på 1500-talet, med det mycket romantiska namnet XXIII. Vi verkar vara ungefär lika bra på att komma på rubriker (helt ödmjukt skulle jag vilja hävda att jag ändå är strået vassare!).
Nåväl.

XXIII

Medan ros och lilja
visar färgen i ansiktet
du letar varm, ärlig,
vände hjärtat och återhållsamma

och medan håret i samma anda
som guld valdes, med flyg fånge
av vackra vita halsen upprätt
vinden förflyttar och fördelar oordning

Samla dina lyckliga våren
färsk frukt innan tiden retade
den vackra snötäckta toppmötet.

Vissnar rosen vinden chill
kommer allt att flytta den gamla fyren
rör dig inte i sin vanliga


Det ni! Jag gillar särskilt det där om vinden som fördelar oordning - den verkar ha letat sig in i mitt rum också!
Och visst går det att flytta på hus, men nog måste det vara hemskans bökigt att flytta på en hel fyr?!

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2010-11-03 01:39:21

Det snötäckta toppmötet <3

Postat av: Maria

Publicerad 2010-11-03 11:43:18

Tycker bäst om "innan tiden retade

den vackra snötäckta toppmötet"

Tiden bara nahnahnahnah mot den stackars vackra snötäckta toppmötet... som jag tänker sitter där och så har taket blåsit av och alla toppmötesmedlemmar är alldeles snöiga.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela