annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

Portugal

Publicerad 2010-11-04 22:55:00 i Allmänt,

  Den gågna helgen tillbringades i Lissabon tillsammans med Leah och Regina (vi är de tre musketörerna, klassens plugghästar som faktiskt har ett mål med våra studier och inte valde Salamanca enbart för dess breda möjligheter att roa sig - om man nu roas av det - nattetid). Andra hälften av resan var riktigt trevlig, första halvan var fatal! Faktum är att jag till och med skickade ett mail till min ömma moder för att berätta att jag befann mig i helvetet på jorden. Detta må nu ha varit att ta i aningens, men, en historia blir ju alltid bättre om man kryddar den lite grann, och det var inte helt utan sanning.
  På traditionsklassen har vi fått lära oss ordspråket "En mal tiempo, buena cara", som betyder ungefär att man ska fokusera på det som är bra, trots dåliga förutsättningar. Lite ironiskt är det att "tiempo" betyder både tid och väder, med tanke på de första dagarnas ÖSREGN, och frågan är om jag kunnat tillgodogöra mig detta uttryck, även om jag kommit på det när det hade behövts. Troligtvis inte, för de två första dagarna var jag inombords lika sur som mina strumpor (det vill inte säga lite!).
  Resan tog start kl 04.30 på fredagsmorgonen. Vid den tiden hade jag hunnit passera de flesta trötthetsstadierna(sömnig, rejält trött, sur, uppgiven, ARG på min litteraturläxa, och när det väl var dags att traska iväg till tågstationen var jag fnissig) eftersom jag inte tyckte att det var lönt att lägga sig för bara några timmar, och när vi väl kom på tåget slocknade jag som ett ljus och sov nästan oavbrutet fram till Lissabon. Där välkomnades vi av ett hällregn som smattrade på plåttaket och gjorde att vi fick skrika för att kunna prata med varandra.
  Efter mycket krångel med tre maskiner för att kunna köpa biljetter till tunnelbanan (det hade varit mycket lättare att få köpa biljetter direkt av människan som var anställd för att hjälpa oss med de strulande maskinerna, men hon skakade bara på huvdet. Nej, det är inte så det går till.) lyckades vi ta oss till vårt hostel, Black & White, som jag faktiskt varmt kan rekommendera om ni skulle vilja åka till Lissabon (det rekommenderar jag dock inte lika varmt). Billigt (10 E per natt i en 14-pers sovsal, inkl. frukost och lakan), fräscht, bra sängar, helt okej läge, bra frukost (med tanke på var på kontinenten vi befann oss..!) och fri tillgång till internet.
  I ett försök att lura mig själv till att bara minnas det positiva, tänker jag nu bara kortfattat nämna att mycket kort efter att vi gav oss ut för att utforska Lissabon inleddes en period på två dygn med nästan konstant blöta fötter. Och inte lite så där fjantfuktiga som de kan bli när man haft skorna på sig hela dagen, utan så där så att jag funderade på att ta av mig skorna och gå barfota istället. Det ska erkännas att det kanske hade hjälpt första dagen om mina skor inte sett ut så här undertill:

men andra dagen regnade det så mycket hela dagen att vi lika gärna hade kunnat vandra på botten av Tajo (alltså floden som rinner genom halva Spanien, korsar Portugal och sedan mynnar ut i Atlanten. Åh, jag är så uppmärksam på Traditionslektionerna. Och ödmjuk, icke att förglömma. Framför allt är jag ödmjuk.). Dock klarade min nya vind- och regnjacka eldprovet med Mycket Väl Godkänt, och det måste väl ses som något positivt.
  Men alltså, för att manipulera min hjärna till att tro att jag supertrivdes hela tiden, och för att ge er en lite mer subjektiv bild av staden, så tänker jag bara lägga upp trevliga bilder. Förträngning is the shit, och trots allt var inte allt dåligt.


 Solen visade sig faktiskt lite den första dagen också. Sedan försvann den igen.
Vi passade i alla fall på att besöka en gammal slottsruin där det vimlade av vildkatter.

  Ganska fin utsikt var det också. Vattnet är tidigare nämnda Tajo, som senare mynnar ut i havet, alltså inte havet.


  Här stannade vi inte och fikade, men det hade säkret varit trevligt att göra det. Fint var det i alla fall


Leah tittar på snusk...


 Jag funderade på att sno med mig kryddställningen, men den hade nog inte fått plats i väskan. Tur för dem.



Snyggt! Dags att börja samla på knappar kankse?



Öh, nej, alltså Portugal, PORTUGAL!


 Mina vänner, jag tror att vi slutar här för idag, men jag har några foton kvar som jag tänker att ska få utgöra "Portugal II", vad sägs om det? Äsch, vad sjutton, det är väl min blogg vettja´ ^^
På återseende!

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2010-11-04 23:56:35

Vi vill se Portugal II! Vi vill se Portugal II!

Och faktiskt höra vad det var som var dåligt också, förutom regnet :P Eller var det bara regnet?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela