annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

Människa vs. Dator

Publicerad 2010-10-12 22:26:01 i Allmänt,

Rättare sagt Anki vs. Google Translate..!

HUR tänkte jag när jag tänkte att det skulle gå snabbt att läsa igenom den där dikten som vi har till Latinamerikalitteraturlektionen på torsdag? Jag finner inga ord, och tydligen inte Google translate heller..!
Does this make any sense to you?

Fisk kärlek

Våra kroppar av fisk
slip bredvid varandra.
Din hud vattenlevande ingenting i sömnen bredvid mig
och glans dina fjäll i månskenet
som sipprar genom springan.
Translucent varelser flyta
vatten i våra andetag förvirrad.
Syre och värme fångas
en fristad för alger bred vit
där vi skydda oss mot kylan.
Plötsligt
i den aktuella natten
vi är - hal fisk med stora ögon öppna
smygande simmade sömnig
erkänna stenar, godis konkaviteter.

Efter en lång långsam dans
lättja-tank på morgonen,
vaken däggdjur
lämna vattnet.

Jag tackar Darwin
när jag tar bort
den ogenomträngliga
Mermaid tips


"Bidra med en bättre översättning" finns som förslag. Helt ödmjukt, kanske så här?:

Fiskkärlek

Våra fiskkroppar
glider mot varandra.
Din vattenhud (okej, här är jag inte mycket bättre än Google) simmar bredvid min i drömmen
och dina fjäll glänser i månskenet
som silar ner genom glipan.
Likt genomskinliga varelser flyter vi
i våra förvirrade andedräkters vatten (här är även min andredräkt mycket förvirrad!).
Vi hämtar syre och värme i tillflykten hos de vita breda algerna
där vi skyddar oss mot kylan.
Plötsligt,
i den pågående natten
finner vi oss vara
- hala fiskar med stora öppna ögon-
Vi simmar förstulet, sömndrucket
undersökande stenar, mjuka utholkningar.

Efter en lång långsam dans
i gryningens lättjeakvarium,
vaknar vi som däggdjur,
vi överger vattnet.

Jag tackar Darwin,
när jag tar av mig
den ogenomträngliga
sjöjungfrustjärten.


Fortfarande, huh? VAD går den här poeten på?

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2010-10-12 22:31:13

den ogenomträngliga

sjöjungfrustjärten?

Sounds naughty. Sorry, fattar inget alls. Tror visserligen att jag skulle fatta ännu mindre på svenska meeen ändå. Om jag gissar tror jag den har med två älskare att göra.

Som är fiskar OCH TÄNKER TA ÖVER VÄRLDEN!

Jag överanvänder versaler ibland. Nåja. Det stoppar inte fiskarna från att TA ÖVER VÄRLDEN!

Det måste nog var det de handlar om. De talar bara i koder så att ingen ska förstå att de TÄNKER TA ÖVER VÄRLDEN MED OGENOMTRÄNGLIGA SJÖJUNGFRUSTJÄRTAR!

Maria skaaa sova nu.

Postat av: Anna

Publicerad 2010-10-13 01:59:45

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAA!!!



Bästa dikten ever. Fisk, snusk, konstiga metaforer... Den har allt.

Postat av: Mamma/Barbro

Publicerad 2010-10-13 19:53:33

Kan bara hålla med Anna!

Helt objektivt måste jag också tillägga att du är en FENA på att skriva dikt!!!

Postat av: Eivor

Publicerad 2010-10-18 15:41:42

Vädigt fin dikt! Men du skulle se när våra elever översätter matrecept, blir nåt liknande många gånger!Som den första versionen alltså...

Ha det bra och sköt om dig! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela