annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

En lista

Publicerad 2013-02-21 21:47:39 i

Idag firar vi en månad i Badalona! Det har vi firat genom att... inte fira alls, men vi kan ju festa till det lite här på bloggen med två inlägg på två dagar! Listor, det är bra när man inte riktigt vet vad man ska blogga om!
 

onsdagslista

 

Hur har din dag varit?

Hittills inget vidare, det ska erkännas… Tog en promenad för att vakna upp ut mitt zoombietillstånd, men det gick inget vidare. Hade morgonbön med Antonio och Carlos, och har sedan chattat en lång stund med både Krister och Aníbal medan jag störtgråtit en stund till följd av några problem som kommit upp vad beträffar vår insats här i kyrkan. Nu har jag dock lugnat ner mig lite och väntar på att Ellen ska komma hem och laga lunch åt mig (hon har erbjudit sig att laga maten idag, jag är inte riktigt så curlad som det kanske låter).

Gårdagen var alla tiders dock, då gick jag ganska rejält vilse i Barcelonas förorter och insåg att jag var betydligt längre hemifrån än jag tänkt från början. Mitt lilla äventyr resulterade i en promenix på 1 timme och 45 min och en blåsa på höger häl. Sedan åkte vi in till stan och åt lunch på Bilbao Berria som under februari ut har "antikris-dag" på onsdagar och har pinchos för 1 € stycket (nästa onsdag är således sista gången och vi har redan bestämt att vi ska dit. Det blir tredje onsdagen i rad för min del… För mycket av det goda kan vara alldeles underbart, eller hur det nu är man säger, visst?), och strosade sedan runt i de gamla kvarteren. Fint värre!

 

Vad skulle du ha hetat om du inte fått det namn du har nu?

Eftersom Mathias skulle ha hetat Christopher om han inte fått sig just Mathias tilldelat antar jag att jag hade fått dras med det om jag hade varit kille. Vad gäller tjejnamn har jag hört att pappa föreslog Ulla och Berit, men om det någonsin var aktuellt på riktigt tackar jag mamma för att ha fört honom på bättre tankar. Jag har försonats med mitt namn, även om jag hellre haft nått mer "normalt" när jag var yngre.


Vilket är ditt största beroende?

Just nu, choklad och Vänner. Jag vet inte vad det beror på, men under bara den månad vi varit här har jag hunnit utveckla ett slags Vänner-sug jag inte erfarat förut (detta är anmärkningsvärt med tanke på min umgängeskrets), och kan till och med dra Vänner-skämt.

Vad gör du när ingen annan ser?

Kissar med toadörren öppen..? Och här i Badalona lånar jag ibland Ellens och/eller Johannas sängar om jag inte riktigt orkar kravla mig upp i min egen...

 

Finns det något helt vanligt en gör som du tycker är ovanligt roligt?

Att jag inte kommer på något här, betyder det att jag är o-lättroad eller att det är min omgivning som är tråkig? ;)

 

Om du skulle bli psykiskt sjuk, vilken sorts sjukdom skulle du drabbas av?

Jag skulle nog aldrig bli psykiskt sjuk, hur det ligger till med den andra är mer osäkert… Nä, men jag blir nog dement, tycker mig ibland se tecken som tyder på att jag är på väg ditåt redan nu. Hoppas jag blir en rolig dement liten tant.


Vad beställer du på krogen?

… mat…?! Men ok, jag fattar att frågan är alkoholrelaterad. Krogen är inte mitt mest högfrekventerade tillhåll, men igår var jag ju på en restaurang (var går gränsen mellan restaurang och krog??) och då beställde jag faktiskt ett glas rött vin eftersom det var billigare än vatten.

 

Vilken är din största skräck?

Att aldrig hitta ett sammanhang där jag känner mig helt hemma, utan att fortsätta hanka runt så här i väntan på "något annat" i evigheters evighet (och här stämmer vi INTE in i ett enhälligt "amen"!!).

 

Hur gör man för att ragga på dig?

Man är kanske en lagomsnygg, osliskig spanjor som… ja… Inte vet jag. Jag blir inte raggad på så ofta att jag lyckats sammanställa vad det är jag faller för.

 

Vad har du funderat över på sistone?

Konjuktiv i underordnade satser som inleds med "si", och min tro på Jesus.

 

Vad var det konstigaste som hände i helgen?

Helgen var anmärkningsvärt o-konstig.

 

När skäms du?

När folk blir besvikna på mig.

 

Berätta om en minnesvärd bakfylla du haft?

Den mest minnesvärda bakfyllan jag haft är nog minnesvärd mest därför att det är den enda jag haft, men också för att den inte baserade sig på alkoholintag (och jag var för övrigt den enda nykteristen i sällskapet). Medan de andra sippade på den ena drinken efter den andra festade jag loss på en varm choklad med någon slags smaksättning och vispad grädde. Dagen efter vaknade jag med en huvudvärk utan dess like och var utslagen större delen av dagen. Chokladen var inte ens särskilt god, så det var så inte värt det! 

 

Vem är den mest kända människa du talat med?

Alltså, mina lärare på Birka, Jens Comén och Kjell-Erik Eriksson är ju ganska stora inom folkmusikvärlden ändå. Jag menar, Hoven Droven, kan det bli mycket större än så? Eller Jonny Soling, eller… Annars är Niklas Piensoho kanske mer känd inom min läsarkrets?

 

Vilket uttryck använder du lite för ofta?

Min vokabulär är mycket balanserad, därför använder jag inget uttryck lite för ofta. (Där fick ni er Dagens lögn presenterad, men jag kan inte komma på vilket uttryck det skulle vara. För ett tag sedan hade jag en period när jag sa "men va sköeen..?!" titt som tätt, men har slutat med det. Nu är det kanske mer "Men! Skärp dig!", främst åt elektroniska apparater som är mycket mottagliga för både mitt språk och min irritation. Jepp jeep.)

 

Har du någon gång fått en konstig komplimang som varit bra ändå?

Ja, "Knäppsvensk" (fri översättning från "sueca loca"). Sagt i all vänskaplighet (och kanske lite mer än så misstänker jag).

 

Vilket är ditt vanligaste vardagsproblem?

Att upptäcka att jag är kissnödig precis när jag gosat in mig så där perfekt i täcket (jag har loftsäng dessutom!). Eller att alla mina kläder är trasiga?

 

Vad gör du när du är ledsen?

Ältar, ältar, tar en promenad och ältar, lyssnar på musik och ältar, försöker låta bli att gråta. Gråter.

 

Om du bara fick ha på dig en sak för resten av ditt liv, vad skulle det då vara?

Pyjamas!

 

Har du någon gång slagit någon?

Jag och Mathias pucklade ju på varandra ganska rejält när vi var yngre. Mina andra bekanta har jag mest rivit eller knuffat :P


Vad ser du fram emot just nu?

Art få träffa olika Våga Tro-relaterade personer om ca 1,5 vecka, och lite senare bytet till La Cullera.

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2013-02-23 12:58:52

VÄNNER!!!!! Åh, jag har tittat på Vänner en hel massa den senaste månaderna. Är på säsong åtta nu :D Och jo, det är lite fascinerande hur du inte lyckades få Vänner-suget innan det här, men det kanske är för att du egentligen saknar oss ;)
Massa, massa kramar från Göteborg <3

Postat av: Mamma/Barbro

Publicerad 2013-02-23 17:40:21

Rolig frågelista! Vem har komponerat den???

Svar: Jag snodde den från en annan blogg som i sin tur lånat den från någon annan, som antagligen själv hittat den hos någon, som... ja... du fattar grejen.
annjoh.blogg.se

Postat av: Lovisa

Publicerad 2013-02-24 09:08:15

1) Jag älskar dig fin-kusin!
2) Oh, you will be a mycket förvirrad, energisk och glad pensionär en vacker dag – vänta bara! Men kan vi låta "nej, nej, inte behöver jag någon hjälp, benet är kanske inte ens brutet och det finns de som har det värre, nu ska jag inte störa farbror doktorn eller mina döttrar" få dö ut med den äldre generationen så vore det väl bra för alla efterkommande Ekholmsättlingar. Då kan man stå ut med att "åh, alla här är såå trevliga och sjukhusmaten är såå god" går i arv. :-)

Svar: Jag älskar dig med fin-kusin!! Let's become the awsomest pensionärer ever!!
annjoh.blogg.se

Postat av: Mamma/Barbro

Publicerad 2013-02-24 19:42:57

Vänta, vänta nu!!!! Vi är väl en generation där emellan som ska få en chans att klaga eller trivas däremellan först!

Postat av: Favvomostern

Publicerad 2013-02-28 22:36:57

Sorry, syrran. Eftersom vi i mellangenerationen bara jobbar och jobbar kommer ingen att märka oss överhuvudtaget. Vi kommer vare sig hinna bry oss om vi bryter benen av oss eller trivas resp. otrivas på sjukhuset. Finns det bara internetuppkoppling så jobbar vi lika bra vare sig benen är på eller av...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela