annjoh

Här händer det viktiga saker minsann... Ajjemän.

"Det gröna (eller bruna) guldet" eller "The ugly truth II"

Publicerad 2013-03-04 10:07:17 i Allmänt,

Dagens inlägg är ett citat från karinskonstgrepp (här borde jag skapa någon slags länk, men som vanligt när det gäller teknik får jag inte riktigt till det):

"Avokado. Avokado är en av de saker som ger mig mest vardagsångest. Jag gillar avokado, men avokado gillar bara vissa. Vill man ha en avokado, och bara köper en avokado, så är det 99% risk att det är en dålig avokado. Köper man två avokados (fastän man bara vill ha en), så är risken fortfarande 99% att båda är dåliga. Därför vill man köpa tre avokados, fastän man bara vill ha en avokado. Men då affärerna alltid har erbjudande i stil med köp två för 10:-, så måste man köpa ett jämt antal. Därför köper man fyra avokados, när man egentligen bara ville ha en. Faller allt sig rätt så slänger man tre för att de är dåliga, och äter en. JÄVLA AVOKADO."

Stämmer i oroväckande många fall, i alla fall om man köper avokado i Sverige. i Chile däremot träffade jag inte på en enda dålig en, och då åt jag ändå MYCKET avokado (en om dagen ungefär sista månaden...).
Japp japp, när man inte orkar blogga själv får man väl hitta nån som gör det åt en.

Kommentarer

Postat av: Favvomostern

Publicerad 2013-03-04 22:23:44

Ännu mer obegripligt är att om man vill ha en mogen avokado just när man är sugen på den är den svindyr. Om man däremot köper ett helt nät fullt är de jättebilliga. Visserligen kan man då inte äta någon avokado alls på flera dagar eftersom de inte är mogna, och när de väl mognar gör alla det på samma gång så att man antingen får ha avokadofrossa eller slänga några, men ändå! Hur tänker affärsmännen?

Svar: Sant!! Jag tror att de tänker att de flesta ändå ger efter för sitta avokadsug där de är där och då, och köper den dyrare varianten, och på så sätt tjänar affärsmännen. Så länge de går med vinst är de nöjda, så tror jag att de tänker!
annjoh.blogg.se

Postat av: Mamma/Barbro

Publicerad 2013-03-06 19:33:41

Instämmer i allt som sagts, men för att undvika att alla avokadosar i nätet mognar på samma gång kan man lämna framme ett par/tre och låta resten vänta i kylen/svalen så går deras process långsammare.
För den som vill veta kan jag meddela att Evald är ägare till två avokadoträd. Olyckligtvis står de i Ashira på Kilimajaros sluttning... men en dag...

Svar: Man kan även frysa avokado, det testade jag en gång eftersom alla mognade precis samma dag. Det tinade resultatet är inget att bjuda på på finmiddagen, men om man ändå bara tänkt mosa det på kvällsmackan i sin ensamhet funkar det finfint, särskilt med lite örtsalt på. And that was the "hursmorstips" of the day!
annjoh.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela